| Har du et spørsmål til Hageselskapets eksperter? Post det direkte til denne sonen. Husk å få med hvor i landet du bor.
Stikling, knipe av knopper?![]() Jeg er stiklingnovise og har satt en snutt av en pelargonia (den brakk av da jeg skulle putte innkjøpt blomst i krukke) i jord. Har prøvd å finne litt ut hvordan jeg skal få den til å bli en ny plante, men lurer på om jeg bør knipe av de små knoppelignende sakene? Er de blomsterknopper – og bør de bort? HekkVi skal plante hekk på nyetablert tomt, og lurer på hvilken type hekkeplanter vi skal velge. Det er ikke anlagt bed fra før, det vil si at røttene må kunne klare seg i dreneringsmasser (pukk) under bedet vi lager. Aller helst ønsker vi oss en vintergrønn hekk som er tett, kan klippes til et ryddig uttrykk og som vokser raskt til ca 2 meters høyde, men som ikke er alt for bred (50cm). Et annet viktig moment er at den skal grense til et utendørsbasseng, og bør ikke avgi for mye “rusk” (frø, frøkapsler, nåler, blader) i løpet av høsten/vinteren. Vi vil helst ikke ha tuja. Sypress blir litt i samme gaten. Vi er klar over at vi nok må fire litt på kravene, og i så fall er det mindre viktig om hekken er vintergrønn. Barlind er giftig og har en litt uryddig vekst (eller tar jeg feil?). Lind vokser fort, men avgir masse frø/frøkapsler gjennom høsten, så den er utelukket. Har sett på vintergrønn liguster, men kjenner lite til denne planten. Faller det av masse små blader som er vanskelig å koste opp?? Har også sett bilde av en nydelig hibiskushekk som blomstrer, men den er kanskje vanskelig å få til (vi bor i sone H3). Bøk? Agnbøk? Pode brukket gren ?Sent i fjor høst plantet jeg noen plommetrær, de har klart seg bra gjennom vinteren selv om bladene lar vente på seg pga sen vår her nord. Så har en av de søte små kommet i skade for å skade en av grenene, ytterste kvisten er brukket av, ca 20 cm. Jeg har har satt den og en annen skadet kvist i vann. Vet jo ikke så mye om sånt, men går det an å pode kvisten på stammen, eller en av de større grenene ? Buskene er bare halvannen meter høye ennå. Hvordan gjøres det i så fall, og når kan jeg gjøre det ? Må jeg vente til bladene er kommet ut ? Beskjæring av plommetreKan jeg beskjære et gammelt plommetre nå i april? RhododendronbuskHei, Jeg har to Rhododendronbusker som står utsatt til for snøras fra taket om vinteren. I år har jeg fått bygget to pyramider som skal ta unna for sneen. Men nå har jeg blitt bekymret for om buskene har godt av å stå såpass mørkt hele vinteren. Pyramidene er bygget av trefiner og er åpne nederst. Frø av ALLIUM.Jeg tok i sommer frø av noen ALLIUM-planter. Trenger de en periode med kuldegrader (en tur i fryseboksen) for å spire? Regner med å så dem til våren. Brun kjerne i greiner på hengebjørkHei,
Planting av solbærbuskJeg har 4 solbærbusker som for tiden står uten jord, men med fullstendig rotsystem. Når bør disse plantes ut i jord? Nå (okt/nov) eller bør det ventes til våren? Hvordan er det best å oppbevare plantene hvis det anbefales å vente med utplanting? SingtillesKjenner noen denne vintersorten av eple. Den hadde en fin sitronsmak, var store epler ( Savner singtilles i sortemanget) Else Marie TufteMoi i Rogaland Omplanting av busker (gulmure)Hei! Med hilsen Nå starter vårforbredelsene!Hagen din er sur, da mange ikke gjør noe etter juli i hagen, og dette vil helst ikke hagen være over vinteren! Viss du har sett sorte og hvite prikker på bladene i sommer, så er det rett å slett sur nedbør som setter prikker, vi har store innslag av stoffene NOx og SO2 i luften her i vest spesielt pga bla.a Engelsk forurensing, og mye av dette konverterer, og kommer ned som syre. Prøv å dekke over bær og fruktplanter i vokstersesongen med plast og plast-tak, samt kalk plenen (unntatt det som skal ha sur jord) og gjødsle jorden jevnlig. Ikke gjødsle i skippertak, men litt hver gang du slår plenen, da unngår du å svi plantene. Jeg fikk best resultat med en sekk skikkelig granulert kalk fra felleskjøpet, (varer i 2 år), samt naturlig naturgjødsel fra høns (mye kalt, fosfor og nitrater.) Billig og effektivt. Kalk må spres på våren, og med god vanning! Slå plenen de 2 siste ganger før vinteren uten opp-samler, så vil gressrestene selv bekjempe mosen. Da er det bare å glede seg til mars ;) Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer